20 Mayıs 2009 Çarşamba

North by Northwest (1959)

Alfred Hitchcock'un, diğer filmleri olduğu gibi, sinema tarihinin en iyi filmlerinden birisi olduğu söylenen eseri. Filmdeki başarılı oyunculuğa değinmeye gerek yok. Tipik bi' Alfred Hitchcock kadrosu ve ilkesi. İyi oyunculuk. Başrollerini Cary Grant ve Eva Maria Saint'in üstlenmiş. Senaryosunu ise yine başka bi' Alfred Hitchcock eseri Family Plot'dan hatırladığımız Ernest Lehman yazmış.

Şu son günlerde Alfred Hitchcock'un filmlerinden ve kendisinden fazlaca bahsettim. O yüzden bu filmin yazısını kısa kesmeyi planlıyorum. Önce şunu belirteyim, dünyanın en kötü şeyi, Arizona Dreams filmini North by Northwest filminden önce izlemekmiş. Bunu hissettim. :). Neyse, filmden birazcık bahsetmek lazım. Alfred Amca'nın "her filminde kısacık görüntü verme." olayı ile başlıyor, doğaldır. Sonra hikaye derinleşiyor. Derinleştikce izleyiciyi bi' "Allah Allah?" havası kaplıyor. Sürekli bi' ters köşeye yatırmaca, sürekli bi' izleyiciyi tahminler yapmaya zorlamacalar sürüp gidiyor. Keskin zekalı karakterlerin, birbirlerini türlü akıl oyunları ile alt etme çabaları ve bu oyuna, istemeden de olsa, dahil olmuş bi' adam.

Şöyle de özetlenebilir; Alfred Amca'nın, Bakın bakın! Ben gizemli film de yönetebiliyorum." haykırışı. Ha, "gizemli" demişken, bu filmin bi' yanı da, bi' yandan izleyiciyi merak içinde gererken, öteki yandan kırım kırım güldürmesi. Özellikle paçayı yırtmak için kendini bi' müzayedenin ortasında bulan Cary Grant'in, 1200 dolarlık tabloya önce 13 dolar, daha sonra da aniden fikrini değiştirip 3000 dolar önermesi. Peki bunu neden yapıyordu? İşte bunu buraya yazmam. :).

Sonuç olarak film, Alfred Hitchcock'u biraz daha anlamama sebep oldu. Adamın olayı, kendisinden sonra gelişen sinema tarihinin sürecine damga vurmak. Bu filmde izlediğiniz herbir ayrıntı üzerinden onlarca film yapıldı. Eğer günümüz sinemasını iyice izlediğinizi düşünüyorsanız bu filmi izleyin. Benim farkettiğimi siz de farkedeceksiniz ki günümüz senarist ve yönetmenleri, Alfred Hitchcock'tan bayağı bi' nemalanıyorlar.

















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için hiçbir engel teşkil etmez. Kelime doğrulama istemez, denetim beklemez. Öyle güzel bir yer burası.