4 Mart 2009 Çarşamba

Lakposhtha Hâm Parvaz Mikonand (2005)

Iranli yönetmen Bahman Ghobadi'nin Sarhos Atlar Zamani'ndan sonra cektigi film. Irak'taki isgâlin ardindan cekilmis ilk film olma niteligine de sahip olan film, bircok ödülü sirtlamistir.

Oyuncularinin cogunun cocuk olmasi ve yine hepsinin oyuncu olmayan cocuklardan olusmasi sasirticidir; ama cok güzel olmus.

Türkiye-Irak-Iran sinirinda bir kampta yasayan bir dolu Kürt cocugunun hayatlarindan bir kesittir anlatilan.

Saddam rejiminin yikilmaya yakin zamanidir. Kampa gelen kollari olmayan bir cocuk, yine ufak bir kiz cocugu ve bir bebek vardir. Halepce'den kacip gelmislerdir.

Cocuklar, hayatlarini mayin toplayarak kazanirlar. mayin toplamak...

Burda cocuklugumun ne de sansli oldugunu düsünüyorum. Acilar cektim ben öyle mi? Peh! Savas görmemis, savas tehlikesiyle hic burun buruna gelmemis birinin cektigi aci ne ola ki?
Neyse dagitmayalim...

Cok etkileyici bir film. Kolsuz cocugun kehanetleri var mesela...Kötü olan gelecek seyleri görebiliyor...Görebiliyor derken, tahmin bir nevi. Kiz cocuguysa bebege annelik etmeye zorlaniyor sanki kendi cocuguymus gibi. Istemiyor ama. Bebegi seviyor; ama yine de istemiyor iste... Sonunda bebegi öldürüyor bir yagmur suyu gölünde... Kendini defalarca bir kayadan atmak, yakmak istiyor gölde... Halepce'de irzina gecmisler cünkü... Arap askerleri üstüne cullanmis dokuz yas bedeninin... Sonunda bebegi bir kayaya baglayip attiktan kelli göle, kendini de bir yardan asagi birakiyor... Kolsuz oglan tek basina kaliyor...

Filmde, bir de cocuklarin baskanligini yapan, canak anten lâkâbi takilmis oglan var. Ona saygiyla bakiyor tüm cocuklar. O da kiza hafiften asik oluyor. Cocukluk aski... Onun icin her seyi yapmaya razi...Saddam devriliyor, amerikan askerleri geliyor... Bir seyin degismedigini anlatmaya calisiyor film aslinda... Degismeyecegini de savas ve tutsaklik oldugu sürece...

Filmde en cok hosuma giden de, bu canak anten lâkâpli cocugun fedaisi konumundaki ufak sevimli velet. Nasil bir cocukluktur o yarabbim...Sürekli agliyor, üstü basi pislik icinde, gerci herkesin üstü basi pislik icinde..."Ama bana dedi ki, bana onu ver dedi... Vermem dedim, bana vurdu(burda bir de kendine vuruyor)...Dedim neden vuruyorsun? Dedi sana ne?" Ayni cocuklugumuzda basimizdan gecen bir hikayeyi harfi harfine anlatmamiz gibi...

Bu film de Kürtce cekilmis, Sarhos Atlar Zamani'nda oldugu gibi...

Savas zor is... Cocuklar icin hele hele... Savas isteyenlere, kapak olsun!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazmak için hiçbir engel teşkil etmez. Kelime doğrulama istemez, denetim beklemez. Öyle güzel bir yer burası.